Hallo Inge,
Wat mij betreft worden de eiwitten/aminozuren uit Abound wel degelijk mee geteld als eiwitbron, dat is toch ook waarom je ze gebruikt. Zou het zeker niet los zien van je totale inname i.r.t. de berekende eiwitbehoefte, die heb je toch aangepast aan de huidige behoefte.
Wat betreft je vraag omtrent nierfalen. Ik ben het met je eens dat de eiwitten/aminozuren net zo belastend zijn. Ik ben van mening dat een aangepast advies voor een patiënt met nierfalen altijd nodig is, je kan niet zomaar zeggen gebruik 2 zakjes Abound. Het moet wel passen in de totale eiwitinname.
In de richtlijn, Dieet bij chronisch nierfalen uit 2014 van de Diëtisten Nierziekten Nederland (DNN), staat als richtlijn bij ondervoede patiënten 1.0 – 1.2 gr/kg aan te houden, afhankelijk van de grote van de wond en de mate van ondervoeding.
Wat wel heel belangrijk is dat, wanneer je een patiënt met nierfalen een eiwitverrijking geeft, je observeert en evalueert wat er gebeurd met ureum, kreatinine, fosfaat, eiwit in de urine en de klaring. En natuurlijk observeert wat het effect is op de wond en voedingstoestand.
Je zou theoretisch ook op de 1.5 gr/kg kunnen richten afhankelijk van de grote van de wond en het effect van 1.2 gr/kg.
Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Groeten, Wesley Visser