Marijke Berkenpas
Gast

Hai Charlotte,

Omdat het met veel zaken kan samenhangen is het lastig om een heel concreet antwoord te geven. Mijn gedachten/overwegingen zijn als volgt.

– Heb je de ruwe waardes gebruikt? En zoja heb je een juiste formule gebruikt die geschikt is voor jouw patient? Daar zou je evt naar kunnen kijken
– Welke waardes heb je gebruikt ter referentie? Dit wel een aardig artikel > http://zakboekdietetiek.nl/wp-content/uploads/2015/03/Franssen-New-Reference-JAMDA-2014.pdf
– Hoe heb je de meting uitgevoerd? heb je het actuele gewicht gebruikt? Als een persoon veel vocht in het lijf heeft (en dan met name maag/darm en blaas > niet geplast, veel gedronken) Dan wordt de vetmassa enorm overschat omdat BIA dit vocht niet oppikt terwijl het lichaam wel zwaarder is.

Bovenstaande zijn zaken om te checken of de VVM waar je tegenaankijkt daadwerkelijk klopt. Ik zou zeker de meting nog een paar keer uitvoeren. Mocht de meting kloppen dan heb ik zo geen antwoord op de oorzaak, maar ik zou zaken als ziekte, en gewichtsverloop zeker meenemen. Kun je hier mee verder?