• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Miranda Lassche
    Gast

Ik heb een pt die al 5 jaar uitsluitend sondevoeding gebruikt ivm slikstoornis (zie info hieronder).
    Meneer krijgt regelmatig antibiotica bji verkleuring van het sputum en daar uit volgende risico op een pneumonie. Hij heeft nu het gevoel dat de perioden tussen de AB-kuren steeds korter worden en wil weten of de achteruitgang in zijn weerstand komt door al het AB gebruik of dat hij toch tekorten kan hebben door langdurig volledige sondevoeding (hij gebruikt 2 l Nutrison Protein Plus MF).

Meneer heeft een tijd lang baad gehad bij het gebruik van 2-Prepare Aansterken (2-3xd), heeft toen minder AB kuren gehad en ook insulinebehoefte nam af (bij zelfde hh sondevoeding). Hij gebruikt dit de laatste jaren minder frequent en dan maar 1xd. (ik heb nu geadviseerd weer naar 3xd te gaan).

Dus de vraag is: kunnen er tekorten optreden bij langdurig gebruik van volledige sv? Krijgt i.p. meer dan voldoende sv, blijft op gewicht. Heeft het bepalen van een vitamine status zin?
    Suggesties zijn welkom.

Betreft een 70 jarige man die in 1982 is bestraald ivm larynxcarcinoom, sinds 1992 DM type 2 wv al hel wat jaren intensieve insulinetherapie. Meneer kreeg in 2009 een PEG-sonde bij epiglottis parese. Had hiervoor een aantal keer pneumonie tgv aspiratie bij verslikken.
    Nu recidiverende bacteriële bronchitiden bij bronchiëctasieën en fibrotische afwijkingen beiderzijds, waarschijnlijk secundair aan radiotherapie.
    Meneer heeft een BMI van 22,7, is actief, vitaal en zeer accuraat tav de DM instelling.

#781 Reageer
    Suzanne ten Dam
    Gast

Hallo Miranda,

Goede vraag. De hoeveelheid kcal lijken gebaseerd op zijn gewichtsbehoud in ieder geval voldoende, maar hoe zit het met de rest?
    Voor zover ik kan vinden bevat de 2-Prepare alleen L-glutamine en EGCG, en geen aanvullende vitaminen/mineralen. Omdat glutamine natuurlijk ip een semi essentieel aminozuur is zou dhr. daar onder normale omstandigheden geen tekorten van moeten hebben. Echter zijn omstandigheden zijn niet normaal.. en van ernstige metabole stress weten we dat het (door verhoogde behoefte en onvoldoende aanmaak) essentieel kan worden maar of dat voor (de ernst van) dhr. zijn ziekt ook geldt? Misschien heb jij daar meer ervaring mee of kan je er literatuur over vinden? Omdat het lijkt dat hij baat heeft bij suppletie ervan. Eenzijdige intake (in dit geval van standaard sondevoeding) zorgt dan niet voor de eventuele benodigde glutamine aanvulling. De vraag is dan, heeft hij een tekort aan glutamine en/of aan vitaminen/mineralen?
    Heb je de vitaminen/mineralen intake van zijn sondevoeding vergeleken met zijn ADH? De ADH blijft natuurlijk een gemiddelde (van gezonde personen) maar als je daarnaast tekorten verwacht is een bepaling vd vitamine status misschien wel een goed idee, ook om het een en ander te kunnen uitsluiten.
    Succes!

Groet,
    Suzanne ten Dam
    Diëtist VU medisch centrum

#782 Reageer
    Marijke Berkenpas
    Gast

Hai Miranda (en Suzanne),

Tav vit/min zou ik geen tekorten verwachten. Dhr. krijgt met 2 l sv ruime hh binnen denk ik. Volgens mij voorziet 1500-2000 ml in de ADH. Mogelijk alleen als je er redenen zijn om aan te nemen dat dhr. meer micronutrienten nodig heeft dan de ADH? Bijv Ca bij pred gebruik, D obv leeftijd, veel binnen zitten oid, wateroplosbaar bij diuretica. Maw zijn er redenen om te verwachten dat dhr. meer micronutrienten nodig heeft dan de ADH?

Succes!

groet Marijke Berkenpas
    Diëtist VU medisch centrum

#784 Reageer
    Miranda Lassche
    Gast

Bedankt Marijke en Suzanne voor jullie reactie.

Ik verwacht idd geen tekorten bij deze hh sondevoeding en meneer is verder niet ziek, geen verliezen. Alleen dus AB bij verkleuren sputum ter voorkomen pneumonie.
    Ik verwacht ook niet dat hij een tekort heeft aan glutamine. Maar, zoals bij jullie wel bekend, wordt bij ons wel vaker door een bep. chirurg glutamine (met of zonder de ECGC capsule/anti-oxidant) voorgeschreven, hij doet dat ook bij malaise/niet goed opknappen. Omdat ik ook regelmatig (niet altijd) goede effecten zie wilde ik het bij hem ook eens proberen. Dus het was een schot in het duister, met positief resultaat (N=1).

Concluderend: met de huidige kennis zou deze hh sondevoeding een normale behoefte aan vit/min moeten dekken. Macro-voedingsstoffen zijn in iederegeval ruim voldoende.
    I.o.m. internist wil ik toch maar een keer uitgebreid lab met vit/mineralen laten bepalen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #782 in tekorten bij langedurig volledige sondevoeding?
Mijn informatie: