• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Charlotte vd Schaaf
    Gast

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een geschikte apparaat om de lichaamssamenstelling te meten.

Is er informatie beschikbaar over of heeft iemand ervaring met geschikte bio-impedantiemeters? En zijn de bio-impedantiemeters wel betrouwbaar?
    Zou het aanschaffen van een (goedkopere) weegschaal met de mogelijkheid om lichaamssamenstelling te meten ook voldoen?

Ik hoor het graag!

Mvg
    Charlotte vd Schaaf

#532 Reageer
    Hinke Kruizenga
    Gast

Beste Charlotte,

Een impedantie weegschaal raden we af omdat de stroom altijd de kortste weg kiest en dus bij een weegschaal alleen de benen meet. Ook is er in dit soort apparaten vaak een formule ingebouwd en kan je niet per patiëntengroep zelf bepalen welke formule je gebruikt.

We adviseren een callibreerbare impedantiemeter die op 50 kH meet en waarbij de resistance en reactance als uitkomst worden gegeven. Met deze weerstandswaarden kan je dan in de berekeningssheet http://zakboekdietetiek.nl/uitslag-impedantie-volwassenen/ op deze website de lichaamsamenstelling berekenen.

Er zijn meerdere opties:

De body explorer PAD van Juwell Medical.
    http://www.juwell.de/Pexplorer2E.html#
    Dit is een zeer handzaam apparaat die geen overbodige informatie geeft. De kosten zijn ongeveer 1800 euro per stuk (en 20 euro voor 100 stickers). Als je met meerdere diëtisten in een keer een bestelling doet is er korting mogelijk ( tot 3 apparaten 10%, 4-5 apparaten 15%, 6-9 apparaten 20% en 10-15 apparaten 25%).

De Bodycomp MF Hexa van GLNP Life Sciences
    http://www.bioelectrische-impedantie.nl/bodycomp-mf-hexa/
    Ook dit apparaat is zeer geschikt en geeft de ruwe waarden van de meting om vervolgens de lichaamsamenstelling te kunnen berekenen. Ik weet de prijs niet exact maar het was ook onder de 2000 euro. Onderhandeling is vast mogelijk.

De Bodystat 1500 MDD van Euromedix
    http://euromedix.be/nl/bodystat-1500mdd
    Dit apparaat geeft veel extra informatie wat gebaseerd is op formules in de sofware die niet goed te achterhalen zijn. Het kost daardoor meer tijd om een meting te doen. De resistance en reactance worden wel gegeven, wat niet geldt voor de goedkopere versie de Bodystat 1500. Deze geeft alleen de impedance. Dit apparaat kost ongeveer 2300 euro.

Er is wellicht nog meer. Aanvullingen zijn van harte welkom.

We hebben in de afgelopen maanden met Abbott 5 cursussen gegeven over de toepassing van impedantie in de diëtistische zorg. In het Zakboek diëtetiek is hier ook uitgebreid aandacht aan besteed. Er zijn veel diëtisten die de aanschaf van een impedantieapparaat overwegen en het zal zeker lucratief zijn om hierin een collectief te vormen. Gebruik dit forum gerust om hierover afspraken te maken en ervaringen uit te wisselen!

Hinke Kruizenga

#536 Reageer
    Charlotte vd Schaaf
    Gast

Mooi en duidelijk overzicht, bedankt!

#779 Reageer
    Desiree Petit
    Gast

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
    Bij het gebruik van de meter bij mensen met overgewicht/obesitas is denk ik een bredere behandeltafel nodig i.v.m. armen en benen wijd (er) leggen tijdens de meting. Zijn hier nog tips voor? Bestaan er bredere behandeltafels? Of zijn er andere praktische tips?

#783 Reageer
    Hinke Kruizenga
    Gast

Beste Desiree,

Ik ga de mogelijkheden over de behandeltafels navragen. Ik weet het nu niet. In de ziekenhuizen waar ik ben geweest heb ik nooit bredere onderzoekstafels gezien.

groet, Hinke Kruizenga

#789 Reageer
    Lenke
    Gast

De tip die ik altijd kreeg was bij obesitas een handdoek te plaatsen tussen de benen, zodat de huid elkaar niet raakt. Voor de meeste mensen zorgt dit er voor dat ze niet extra wijdbeens hoeven te liggen (en de huidige behandeltafel dus past 🙂 )

#836 Reageer
    Hester Nietzman
    Gast

Tijdens de bijscholing van Sorgente op 3 juli jl. werd een tip genoemd van een plexiglas plaatje tussen de benen. Dit geleidt de stroom niet.

#847 Reageer
    Hanna
    Gast

Sommige apparaten/software programma’s geven ook informatie over vocht en voedingstoestand.
    Is het mogelijk om dit zelf uit te rekenen m.b.v. de verkregen waarden (resistance en reactance)
    Zo ja, welke formules gebruiken jullie?

#1010 Reageer
    Hinke Kruizenga
    Gast

Beste Hanna,

In veel software zitten veel berekeningen ingebouwd waarvan de herkomst soms onbekend is en zeker niet wetenschappelijk onderbouwd.

Ik ben een voorstander van alleen werken met de ruwe uitkomsten van de meting. Je kan dan per patient de meest geschikte formule kiezen en dan de VVMI of VMI berekenen. Met die informatie en andere uitkomsten stel je de voedingstoestand vast en kan je je dietistische diagnose formuleren.

In bovenstaand rijtje ontbreekt nog een geschikt apparaat. Op ons verzoek ontwikkelt Bodystat een nieuwe BIA: de Bodystat 500. Dit apparaat meet op 5, 50 en 200 kH en geeft resistance, reactance, impedance en fase hoek. Het komt binnen een aantal maanden op de markt en zal waarschijnlijk tussen de 1000 en 1500 euro gaan kosten. Een mooie ontwikkeling! Ik zal jullie op de hoogte houden.

groet, Hinke Kruizenga

#1279 Reageer
    Melissa Blom
    Gast

Beste Hinke Kruizenga,

Ik heb interesse in de nieuwe Bodystat 500 die binnenkort op de markt verschijnt. Ik heb echter geen behandeltafel of ligbank en heb hier ook geen ruimte voor in mijn praktijk. Kan ik deze Bodystat dan wel gebruiken?

En hoe sta jij tegenover de Omron Karada Scan BF511? Dit is weer een impedantie weegschaal, maar is hij misschien iets beter dan andere impedantie weegschalen omdat er ook een handgreep bij zit die de wisselstroom het lichaam in stuurt?

Ik hoor het graag.

Met vriendelijke groet,

Melissa Blom

#1327 Reageer
    Hinke Kruizenga
    Gast

Beste Melissa,

De Bodystat 500 werkt met plakkers en hiervoor is inderdaad een behandeltafel nodig. Ik ken dietisten die een goed opklapbare stretcher hebben staan om de patient zo toch te kunnen meten. Is dat een optie?

De weegschalen zijn niet de voorkeur. In de eerste plaats (en de allerbelangrijkste reden) omdat ze vaak niet de ruwe waarden geven van de resistance en reactance (en impedance) zodat je niet zelf kan kiezen welke formule je gebruikt.

Als je een weegschaal hebt die wel resistance en reactance geeft heb je nog het nadeel dat alleen de benen en alleen de armen + borst gemeten zijn en de buik helemaal niet is meegenomen omdat de stroom de kortste weg / de weg van de minste weerstand neemt.

groet, Hinke Kruizenga

#1521 Reageer
    Willie Bennik
    Gast

Beste Hinke,

Is er al meer bekend over wanneer de Bodystat 500 op de markt komt. Ik heb op dit moment contact met Juwell om tegen een scherp tarief de Body Explorer Pad aan te schaffen.

Met vriendelijke groet,

Willie Bennik

#2423 Reageer
    Svetlana van der Bom-Sjidlovskaja
    Gast

Beste collega’s,
    Ik ben ook een tijdje opzoek naar een betrouwbare en betaalbare bioimpedantie meter, ik ben er van overtuigd dat meting van de lichaamssamensteling onmisbaar is tijdens de diagnostieke fase maar ook later bij de meting van de voortgang en effectiviteit van dieetinterventie.
    Mijn keuze valt op Bodycomp Hexa van GLNP Life Sciences, een goed apparaat, uitstekende service (in Nederland, Pad van Juwell Medical zit in Duitsland). Vorige week hebben we een demonstratie van meting en uitleg over werking+software van GLNP Life Sciences op locatie gehad.
    Ik kreeg een offerte waarbij: 1 apparaat €1.761. kosten 2 apparaten: €1.700, bij de aanschaf van 3 apparaten betaal je : €1.599; prijzen zijn ex. btw.
    Spreiding van betaling was ook mogelijk.
    Zijn er nog collega’s, die geïnteresseerd zijn in deze bioimpedantie meter ? Neem contact met mijn op, kan via Linked In of http://www.dietologie.nl, ik ben van plan om binnen 1-2 maanden apparaat te kopen.

#3180 Reageer
    Wendie Duyvestijn
    Gast

Beste allemaal,
    Voor onze 1e lijns dietistenpraktijk willen wij een bia-impendantie meter gaan aanschaffen. Het bovenstaande overzicht van de meters is een jaar oud. Kan iemand mij ervaringen met een meters vertellen of aangeven welke meters wel of niet geschikt zijn?
    Is er al meer bekend over de bodystat 500?
    Groeten
    Wendie Duyvestijn

#4430 Reageer
    Anja
    Gast

Hallo allemaal,
    Ook ik ben benieuwd of de Bodystat 500 al verkrijgbaar is.
    Hartelijke groet,
    Anja Vis

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
Reageer op: Reactie #4430 in Welke Bio-Impedantiemeter aanschaffen?
Mijn informatie: