• Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    L. Melman
    Gast

Tijdens de scholingen over bio-impedantie begreep ik dat een bio-impedantie apparaat altijd uit gaat van een vaste waarde vocht in het lichaam, gebaseerd op de reference man. Nu zie ik ook apparaten langskomen (waaronder de bodystat) die aangeven ook het vochtpercentage op te meten.
    Hebben jullie enig idee hoe dit werkt? Zou dit een uitkomst kunnen zijn bij oedeem?

#675 Reageer
    Hinke Kruizenga
    Gast

Helaas! Dit is niet het geval.
    Met BIA wordt alleen de weerstand gemeten die het lichaam geeft aan een stroomstootje van 50kH. Met behulp van een aantal aannames wordt de vetvrije massa (kg) berekend met een formule.

Een van de aannames is inderdaad dat de vetvrije massa voor 73% uit water bestaat.

De lichaamsamenstelling op atomair, moleculair, cellulair, weefsel en lichaamsniveau is na te lezen op pagina 183 van het Zakboek. In paragraaf 9.2.2 wordt verder op BIA ingegaan en worden ook de formules en afkappunten gegeven.

Het vochtpercentage wat door de software van het apparaat wordt gegeven is niet een gemeten waarde maar een berekening. Hiervoor zijn formules gebruikt die gebaseerd zijn op de weerstandwaarde uit de impedantiemeting maar ook op aannames, waaronder een stabiele vochtverdeling. Bij oedeem is deze vochtverdeling anders en gaat deze aanname niet meer op, wat resulteert in een minder nauwkeurige berekening en een grotere foutmarge.

kan je hiermee verder?

#677 Reageer
    L. Melman
    Gast

Hoi Hinke,

Ik vermoedde al zoiets, helaas! Het leek ook te mooi om waar te zijn 😉 Dan blijven we het doen met wat we hebben, bedankt!

#1522 Reageer
    Willie Bennik
    Gast

Beste Hinke,

Klopt het dat een bio-impedantiemeter met Vector-analyse (een zogenaamde BIVA) wel accuraat ingaat op het vochtpercentage? En dat deze dan wel kan worden ingezet bij mensen met oedemen? Of maakt een dergelijke meter alsnog gebruik van formules?

Met vriendelijke groet

Willie Bennik

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
Reageer op: Reactie #677 in bio-impedantie –> vochtpercentage
Mijn informatie: