- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
E. Jonker
GastIs het mogelijk een betrouwbare Bio impedantie meting te doen bij iemand met een onderbeen amputatie?
En zo ja, hoe is dat het beste te meten?Hinke Kruizenga
GastJe kan meten aan de andere kant. De stroom kiest de kortste weg en meet dus alleen de kant waar de plakkers zitten. De meting wordt zo niet verstoord door het missende lichaamsdeel.
Ik de formule moet je het gewicht invullen. Dit gewicht zou ik wel corrigeren. Je kan dit doen met deze richtlijn voor de verdeling van het gewicht over de lichaamsdelen: http://www.nutritionalassessment.azm.nl/algoritme+na/onderzoek/lichaamssamenstelling/afwijkende+lichaamsbouw.htm
E. Jonker
GastBeste Hinke,
Bedankt voor de snelle reactie! Ik vraag me dan alleen af: Is het voor de formules dan geen noodzaak dat het lichaam symmetrisch is?
Eline van Melis
GastIs het mogelijk een bio- impedantie meting uit te voeren wanneer de patiënt 2 onderbeenamputaties heeft ondergaan?
Hinke Kruizenga
GastDe stroom kiest de kortste weg en meet dus ook alleen de kant waar je meet. Symmetrie is niet nodig.
Een impedantiemeting bij iemand met twee onderbeen amputaties is mogelijk als je segmenten van het lichaam meet. De reguliere formules zijn dan niet te gebruiken. In revalidatiecentra wordt dit wel toegepast.
Een DEXA meting is een beter alternatief. Is dat mogelijk?
Kelly
GastHierbij heb ik enkele vragen over meting van het rustmetabolisme via indirecte calorimetrie.
– Wordt er wel eens een verhoogd rustmetabolisme gezien door psychische stress? Zoja, is er ook iets te zeggen over de toeslagfactor? (range)
– Bij de ziekte ALS wordt ook wel een verhoogd rustmetabolisme gemeten. Ik ben benieuwd of hier meer recente informatie over bekend is dan in de Dieetbehandelingsrichtlijn ALS. Toeslagfactor/range? Misschien verschillende toeslagen zelfs, passend bij fases van het ziekteverloop? Voor een eerste schatting voordat een meting kan worden uitgevoerd of wanneer meting niet mogelijk is.
Alvast bedankt.
-
AuteurBerichten